Huonon kohtelun määrittelyä
Mitä huono kohtelu
Yleisen hyvän tavan, velvollisuuksien ja lain vastaista käyttäytymistä
työssä. Voi ilmetä esimerkiksi
kiusaamisena, syrjintänä, sukupuolisena häirintänä, työnjohtovallan
ylittämisenä tai työntekijän
asemavaltuuksien ylittämisenä. Ks. aineisto " Huonon kohtelun
esimerkkejä.
Mitä kiusaaminen on ?
Huonoa kohtelua joka ilmenee jatkuvana ja järjestelmällisenä toista
alistavana toimintana.
Mitä työsyrjintä on ?
Huonoa kohtelua joka on työrikos. Työnantaja tai tämän edustaja asettaa
työnhakijan tai työntekijän
epäedulliseen asemaan jonkin edun, velvollisuuden, valintaperusteen tms.
suhteen ilman työhön liittyvää syytä esimerkiksi henkilön taustaan,
ominaisuuksiin, yksityiselämään tai yhteiskunnalliseen toimintaan
kuuluvien - tai niihin verrattavien seikkojen perusteella. Näitä ovat
mm. kansallinen alkuperä, sukupuoli, sukupuolinen suuntautuminen,
perhesuhteet, terveydentila taikka uskonnollinen, yhteiskunnallinen
mielipide, poliittinen tai ammatillinen toiminta.
Mitä työntekijän asemavaltuuksien ylittäminen on ?
Huonoa kohtelua, joka ilmenee esimerkiksi toisen työntekijän työhön
puuttumisena ilman valtuuksia ,
esimiehen ohittamisena, työnantajan ohjeiden vastaisena toimintana,
työnantajan työnjohtomääräysten vastustamisena tms. toimintana, joka
työntekijän asemasta johtuvat velvollisuudet huomioon ottaen on
työsuhteessa noudatettavan hyvän tavan vastaista.
Työkäyttäytyminen, yhteistyö ja
suhteet
Mitä työ on?
Sovitun tehtävän tekemistä
Mitkä ovat peruskysymykset työssä?
- mitä minun on tässä työssä tehtävä?
- millainen minun on tässä työssä oltava?
- mitä minä siitä saan?
Mitä olennaista edelliset kysymykset sisältävät?
Työntekijä hallitsee työtekniikat, vastuu ja valtuudet ovat selvät ja
tasapainossa, tulokselliset
toimintatavat on opetettu ja työhön perehdytetty. Työntekijä hallitsee
ihmistilanteet ja osaa yhteistyön. Työsuhteen ehdot on sovittu.
Mitä työkäyttäytyminen on ?
Tehtävän tavoitteita palvelevia tekoja
Mitä yhteistyö on ?
Ihmisten keskinäistä tavoitteellista, yhteisesti sovittuihin
aikaansaannoksiin tähtäävää toimintaa työssä.
Miten yhteistyössä tulee toimia ?
Kohdistaa kaikki ajattelu ja puhe tehtävään, määritellä ja kuvailla
pulmat, toivomukset, tavoitteet
tekemisen pulmina, toivomuksina ja tavoitteina; esittää kysymykset ja
ilmaista mielipiteet ja ehdotukset tekemisen kohteen kuvailuna,
"tekemisen kielellä," konkreettisesti, suoraan ja aina omalta kannalta.
Mitä yhteistyö yksilöiltä edellyttää?
Ehdottomuutta: ei aseta ehtoja yhteistyölle kenenkään kanssa;
Tasa-arvon kokemista: kokee omat mielipiteet yhtä arvokkaiksi kuin
toistenkin;
Itsensä paljastamista: suostuu kertomaan muille miltä itsestä tuntuu,
mitä itse ajattelee;
Oman koneen käyttöä = suostuu kehittelemään muiden ajatuksia.
Miten yhteistyösuhteet eroavat ihmissuhteista ?
Yhteistyösuhteissa pyritään yhteisiin aikaansaannoksiin jolloin valitaan
sitä käyttäytymistä joka
parhaiten palvelee tehtävää. Yhteistyösuhteet ovat työkäyttäytymistä
jossa olennainen kysymys
kuuluu: Miten saamme tämän aikaan? Ihmissuhteissa pyritään omien
tarpeiden tyydyttämiseen jolloin omaa käyttäytymistä valitaan
henkilökohtaisen hyödyn ja henkilökohtaisten pitämisten ja ei-pitämisten
(tunteiden) perusteella. Ihmissuhteet ovat yksityiskäyttäytymistä, jossa
olennainen kysymys kuuluu: Mitä minä tarvitsen ja miten sen saan?
Työnantajan ja työntekijän
päävelvollisuudet ja oikeudet
Mitkä ovat työnantajan
keskeiset velvollisuudet työntekijään nähden?
Huolehtia työntekijän lakisääteisistä oikeuksista ja sovituista eduista;
huolehtia työturvallisuudesta;
edistää suhteitaan työntekijöihin ja työntekijäin keskinäisiä suhteita;
kohdella työntekijöitä
tasapuolisesti.
Mitkä ovat työnantajan keskeiset oikeudet työntekijään nähden?
Oikeus johtaa ja valvoa työtä eli antaa keskinäisen työsopimuksen
ehtojen puitteissa tarkempia ohjeita, neuvoja ja määräyksiä mm.
toiminta- ja menettelytavoista, työn laadusta, laajuudesta,
suoritustavasta, ajasta ja paikasta.
Mitkä ovat työntekijän keskeiset velvollisuudet työnantajaan nähden?
Suorittaa työnsä huolellisesti ja noudattaa työnantajan
työnjohtovaltansa mukaisesti antamia ohjeita ja määräyksiä. Välttää
kaikkea mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta kohtuuden mukaan
vaadittavan menettelyn kanssa ja olisi omiaan tuottamaan vahinkoa
työnantajalle.
Mitkä ovat työntekijän keskeiset oikeudet työnantajaan nähden?
Oikeus saada työstään sovittua palkkaa. Oikeus tulla kohdelluksi
asiallisesti ja tasapuolisesti (
samankaltaisissa asioissa samanlainen kohtelu ); oikeus saada opastusta,
apua ja tukea työnteon
pulmien ratkaisemiseksi.
Miten työkäyttäytymispulmia
määritellään ja ratkaistaan
Miten
työkäyttäytymispulmat tulee määritellä ?
Työsuhteen osapuolten työhön kuuluviin oikeuksiin ja velvollisuuksiin
perustuvana käyttäytymisenä,
työn tekemiseen tai suunnitteluun liittyvinä tarpeina, aloitteina,
muutostoivomuksina, tekoina tai
laiminlyönteinä.
Miten työkäyttäytymispulmia ei tule määritellä ?
Ongelmina joita ei voi käsitellä osapuolten oikeuksien ja
velvollisuuksien perusteella, esimerkiksi
ominaisuuksien tai henkilösuhteiden ongelmina ( " vallanhaluinen",
"narsisti ", "huono henkilökemia" ) , koska ominaisuuksia tai kemioita
ei voi muuttaa eikä kenellekään työssä kuulu millainen toinen on,
vaan osaako työnsä ja tekeekö sitä vai muuta. Ei tule määritellä vain
yleisellä tasolla, esim. huono ilmapiiri, koska silloin ei tiedetä mitä
itse asiassa pitäisi muuttaa tai parantaa.
Mistä ratkaisua tulee etsiä?
Työkäyttäytymisen muuttamisesta tai työnteon edellytysten parantamisesta
määrittelemällä ensi
tarkoin mikä tekemisen pulma käyttäytymisestä aiheutuu. Tämän jälkeen
tapauksen luonteesta
riippuen voidaan joko kieltää toiminnan jatkaminen, tai pohtia yhdessä
mitä pitäisi tehdä, jotta pulmaa ei enää olisi. Keinoja voivat olla
työnantajan käsky, johdon yhteinen kannanotto, lisäresurssien tai
valtuuksien antaminen, toimintatapojen muuttaminen.
Miten ratkaisua ei tule hakea?
Vikaluetteloinnilla ( ilmapiirikartoitus ), syyllistyn etsimisellä,
syyttävillä selityksillä, tai yksityiskäyttäytymistä koskevilla
toimenpiteillä, esim. erilaisilla hoidoilla tms.
Määrittelyn ja ratkaisun esimerkki:
Kiusaaminen
Mitä kiusaaminen on?
Toisen ihmisen hyväksymättömyyttä
Mikä on kiusaamista?
Jatkuva ja järjestelmällinen toista alistava toiminta
Mikä ei ole kiusaamista?
Esimerkiksi ihmisten väliset erimielisyydet, käskyillä johtaminen,
kurinpidolliset toimenpiteet,
satunnaiset loukkaavat puheet tms.
Miten kiusaaminen todennetaan?
Selvittämällä mitä, missä, keiden välillä ja miten tapahtui
Onko kiusaaminen rikos?
Useissa tapauksissa kiusaaminen ei täytä työrikoksen tunnusmerkkejä,
mutta voi tietyin edellytyksin olla työturvallisuusrikos tai
työsyrjintärikos.
Miksi työnantajan tulee lopettaa kiusaaminen?
Koska se haittaa työntekoa ja altistaa terveyden menettämiselle ja on
siten aina lain vastaista,
vastuutonta toimintaa työssä. Kiusaamisen lopettaminen on työnantajan
velvollisuus mm.
työsopimuslain ja työturvallisuuslain säännösten mukaan. Työnantajalla
on työn johto- ja
valvontavaltansa nojalla oikeus tarvittaessa kurinpitotoimin kieltää
kiusaamisen jatkaminen.
Mitä kiusaamisen jatkamisesta voi
seurata?
Kiusatulle voi seurata mm.
terveyden menetys ja kiusaajalle esimerkiksi vahingon
korvausvelvollisuus. Jos työntekijä jatkaa kiusaamista esimiehen
varoituksesta huolimatta seurauksena voi olla hänen työsopimuksensa
päättäminen. Jos työnantaja itse kiusaa tai ei puutu alaistensa
kiusaamiseen vaikka tietää siitä, hän voi syyllistyä
työturvallisuusrikokseen tapauksesta riippuen mahdollisesti
työsyrjintärikokseen, Rikoksesta seuraavan rangaistuksen lisäksi voi
rikosperusteisena korvauksena tulla kysymykseen esimerkiksi korvaus
vamman tuottamuksesta sekä kivusta ja särystä.
Huonon kohtelun tapausesimerkkejä
työsuojelun valvonnasta
Työsuojelun
viranomaisvalvonnassa työnantajalle annetaan ohjeet havaitun epäkohdan
korjaamiseksi tai puutteen poistamiseksi. Seuraavat esimerkit kuvaavat
asiakasaloitteiden perusteella työpaikoille
tehdyissä tarkastuksissa annettuja ohjeita tai työrikosepäilyn
saattamista syyteharkintaan.
1. Toimintavelvollisuudet
ja valtuudet epäselvät, ristiriitoja työssä.
Ohjeet selventää vastuuta ja valtuuksia, työnantajan velvollisuus
perehdyttää , opastaa ja ohjata.
2. Työntekijä ylittänyt valtuutensa ahdistellen ja kiusaten työ
toveriaan, mikä on haitannut työskentelyä
ja vaarantanut työntekijän terveyden.
Esimiehet eivät ole puuttuneet asiaan suoraan ja tehokkaasti, vaikka
ovat tienneet siitä.
Työkäyttäytymishäiriöt ovat laajentuneet, mm. syntynyt liittolaista
vihollisryhmiä.
Esimiehille ohjeet lopettaa heti työntekijän vastuuton ja toista
vahingoittava toiminta. Ohjeet laatia
yhteiset pelisäännöt henkilöstön hyväksyttäviksi menettelytavoiksi
siitä, miten ristiriitatilanteissa
edetään, miten ne saatetaan tarvittaessa. linjaorganisaation käsittelyyn
ja millaisiin kurinpitotoimiin
ryhdytään jos epäasiallinen toiminta jatkuu. Suositus: Johdon yhteinen
käsitys ja periaatejulistus siitä, ettei huonoa kohtelua suvaita vaan
siihen puututaan.
3. Nöyryyttäviä työhön kuulumattomia käskyjä, epäasiallinen
työnjohtovallan käyttäminen.
Tasapuolisen kohtelun velvollisuuden rikkomus; työnjohtovallan
ylittäminen; ohjeet muuttaa
menettelytapoja; seuraamukset jos rikkomuksia jatketaan (mm.
purkamisoikeus ja korvausvelvollisuus)
4. Ylipitkiä työvuoroja jatkuvasti vuoden
aikana: ylityön enimmäismääriin ylitys viranomaisen aiemmasta
ohjeesta välittämättä.
Seurauksena työntekijän sairastuminen (lääkärin lausunto työperäisestä
syystä). Todennäköisiä
perusteita epäillä työaikasuojelurikosta/ työturvallisuusrikosta.
Esitutkintapyyntö > Mahd. syyteilmoitus.
5. Esimies uhkaillut ja painostanut jatkuvasti alaistaan
(kiusaaminen), todennäköinen syy-yhteys työperäisestä väsymyksestä
johtuneeseen pitkään sairaslomaan ja tätä seuranneeseen ylityöstä
kieltäytymiseen lääkärin ohjeiden mukaisesti.
Työnantaja ei osoittanut toiminnalleen työhön liittyvää hyväksyttävää
syytä. Todennäköisiä perusteita
epäillä työnantajan edustajan syyllistyneen työsyrjintärikokseen.
Esitutkintapyyntö > Mahd.
syyteilmoitus .
Ennaltaehkäisyn keino:
Toimenpideohjeet toimintaohjelmaan
Perustoimintaohje voisi olla
työnantajan periaatejulistus siitä, että työnantaja pitää kaikkea
epäasiallista ja huonoa kohtelua aina työvelvollisuuksien vastaisena
vastuuttomana käyttäytymisenä siitä riippumatta missä asemassa oleva
henkilö siihen syyllistyy. Tarkemmin tulee toimintaohjelmassa kuvailla
mitä huonolla kohtelulla, esimerkiksi kiusaamisella, tarkoitetaan jotta
sitä ei sotkettaisi esimerkiksi työnjohtovallan perusteella annettuihin
käskyihin tai tavanomaisiin erimielisyyksiin työssä.
Toiseksi johdon tulee antaa menettelyohjeet siitä, miten henkilön tulee
menetellä jos häneen kohdistuu epäasiallinen huono kohtelu. Esimerkiksi
miten kiusatun tulee kiusaamistilanteissa toimia kiusaajaan nähden ja
miten hän tarvittaessa saa asian linjaorganisaation käsittelyyn.
Kolmanneksi tulee määritellä linjaorganisaation toimenpiteet ja
kurinpidolliset menettelyt. Näiden tulee olla samat kaikille ja johdon
tulee niihin sitoutua.
Neljänneksi kaikki edellä mainitut menettelyohjeet tulee saattaa
henkilöstön tiedoksi ja yhteiseen
käsittelyyn.
Mihin toimenpideohjeet auttavat ?
Ohjeet ovat ensisijassa tehokas keino ehkäistä ennalta huonoa kohtelua
työssä. Toiseksi niillä
varmistetaan, että käytöshäiriöt tulevat ajoissa työnantajan tietoon
ennen kuin ne sotkevat työntekoa ja johtavat terveydellisiin tms.
haittoihin. Ohjeet antavat myös ennalta oikeutuksen mahdollisille
työnantajan kurinpidollisille toimenpiteille: kun kaikille on tehty
selväksi, että kiusaamista tai muuta
huonoa kohtelua pidetään vakavana käyttäytymisrikkomuksena kukaan ei voi
väittää olleensa
seuraamuksista tietämätön. Ohjeet ovat siis myös työnantajan suojakeino.
Muutostyöskentely: Vikapuheesta
ratkaisupuheeseen
Mitä muutostyöskentely
on?
Työkäyttäytymisen muuttamiseen tähtäävä toimintatapa jossa kaikki
huomio, ajattelu ja puhe
kohdistetaan muutoksen aikaansaamiseen, niihin tekoihin jotka edistävät
muutosta.
Mitä vikapuhe on ?
Virheiden, vikojen ja syyllisten etsimistä, syyttäviä selityksiä,
syyllisyyden vatvomista, vikaluetteloja.
Syyttävät selitykset johtavat vastasyytöksiin. Ilmapiirikartoitus on
esimerkki mutkallisesta tavasta
yrittää ratkaista ongelmia vikoja luetteloimalla. Sen tekemiseen kuluu
runsaasti aikaa ja vaivaa eikä
usein enää jakseta muuta tehdäkään.
Mitä vikapuheesta seuraa?
Vastarintaa, vastasyytöksiä, vihollisasenne, ilmapiirin huononeminen,
työsuorituksen heikentyminen,
yhteistyön estyminen. Kun esimerkiksi ihmisten välisiä
loukkauskokemuksia ei pureta eikä
vihollisuuksiin puututa, huono kohtelu voi pahentua ja tilanne
kriisiytyä. Kuta kyvykkäämpi organisaatio on löytämään syyllisiä sitä
kyvyttömämpi se näyttää olevan ratkaisemaan tekemisen ongelmia.
Mitä ratkaisupuhe on?
Muutostyöskentelyä, huomion kiinnittämistä tavoitteisiin ja tekoihin
joilla tavoite saavutetaan. Kuvataan pulma, este, haitta tms. tekemisen
pulmana, tapahtumina tilanteessa ja määritellään haluttu toiminta
muutostoivomuksena. Ei syytetä eikä kritikoida.
Mitkä ovat muutostyöskentelyn olennaiset kysymykset?
Minkä asian toivon/toivomme olevan toisin kuin se on nyt ?
Miten tämä asia olisi jos se olisi niin kuin toivomme ?
Mitä pitäisi tapahtua jotta asia olisi niin kuin toivomme ?
Mitä sellaista voin nyt tehdä joka edistäisi toivomaani muutosta?
Mitä voimme yhdessä tehdä edistääksemme muutosta ?
Keiltä voimme tässä pyytää apua/tukea/resursseja/valtuuksia ?
Mikä osoittaisi. että muutosta on tapahtunut ?
Huonon kohtelun taustatekijöitä:
Psykososiaalisen työympäristön epäkohdat ja puutteet
Mitä taustatekijä tarkoittaa?
Huonon työkohtelun tapauksia selvitettäessä havaitaan usein, että
ei-toivottavana työkäyttäytymisenä ilmenevän pulman taustalla on ns.
psykososiaalisen työympäristön epäkohtia joita työyhteisö ei ole
osannut, halunnut tai uskaltanut ratkaista. Ratkaisemattomina epäkohdat
ovat joko suoraan aiheuttaneet toiminnan häiriöitä tai ylläpitäneet
niitä. Tällöin tulee huonoon työkohteluun puuttumisenohella korjata se
epäkohta tai poistaa se puute, joka aiheuttaa tai ylläpitää häiriöitä.
Mitä psykososiaaliseen työympäristöön kuuluu ?
Psykososiaalisella työympäristöllä tarkoitetaan pääasiassa työolojen
"aineettomia " ominaisuuksia ja tekijöitä, mutta esimerkiksi fyysisen
työympäristön puutteet voivat näkyä myös psykososiaalisen
työympäristön epäkohtina. Psykososiaaliseen työympäristöön kuuluvat
esimerkiksi perehdyttäminen ja työn opastus, johtamisen organisointi ja
ihmisten johtamistavat, esimiesyhteistyö, yhteistyön (esim. tiimityön)
organisointi ja opettaminen ja työsuojelun hallinta, mm.
työsuojelullisten riskien arviointi, työsuojelun toimintaohjelma ja sen
toteuttaminen sekä työsuojeluyhteistyömenettelyt.
Psykososiaalisten tekijöiden
erittelyä
Mitä palvelee?
Työyhteisön oman työsuojelutoiminnan kohdentamista niihin
riskitekijöihin joista voi johtua haittoja
työyhteisön toiminnalle ja työntekijän terveydelle. Riskitekijä
tarkoittaa jostakin asiaintilasta johtuvan
ei-toivotun seuraamuksen todennäköisyyttä ja vakavuutta. Riskitekijät
tulisi priosoida ja merkittävimmät riskit poistaa tai minimoida.
Työnantaja on velvollinen laatimaan työsuojelun toimintaohjelman. Sen
perusteina on mm. riskien arviointi.
Työntekoa palvelevan johtamisen organisointi ja toteutus
Onko tavoitteet yhteisesti sovittu ?
Miten on määritelty henkilökohtaiset tai pienryhmien tavoitteet,
resurssit, tehtävät ?
Millainen on tekemisen sisäinen autonomia ?
Onko toiminta toteutunut suunnitelman
mukaisesti vai onko siihen tullut merkittäviä poikkeuksia?
Miten tulosten seuranta ja arviointi on toteutettu ? Ovatko esimiesten
keskinäiset valtasuhteet selvät?
Annetaanko ennalta tietoa tulevien muutosten tavoitteista, aikataulusta,
vaikutuksista henkilöstöön ?
Osallistuuko henkilöstö muutostyöskentelyyn ? Noudatetaanko
YT-menettelyjä ?
Henkilöjohtaminen
Ovatko esimiehet selvillä
työntekijän työn todellisista pulmista?
Kuuluuko arkityön ongelmia käsitellä ja ratkaista ensisijassa
työntekijäin kesken?
Onko tähän saatu ohjausta?
Onko alaisten velvollisuutena tuoda itse työtään koskevia ongelmia
esimieskäsittelyyn; auttaako
esimies pulman käsittelyssä; millä viiveellä apua saa?
Onko esimies-alaissuhteessa jatkuva vuoropuhelu?
Uskaltavatko työntekijät puhua työnteon pulmistaan suoraan?
Onko joitakin tapoja ja sääntöjä, jotka estävät tämän?
Kohdistetaanko puhe työasiaan vaiko persoonaan?
Esitetäänkö käskyjä tai vaatimuksia, jotka ylittävät työnjohtovallan (
esim. sopimuksen tai yleisen hyvän tavan vastaiset määräykset)?
Millainen on esimiehen johtamisote (kyselevä - kuunteleva, käskyttävä,
vastuuttava, tunnustusta antava, muu,mikä)?
Annetaanko tarpeellisuuden tunnetta tukevaa palautetta työssä?
Onko sovittu laiminlyöntien käsittelytavoista?
Puretaanko loukkauskokemukset
yhdessä?
Missä asioissa on
epäluottamusta esimiehen ja alaisen välillä ?
Ohittaako alainen esimiehensä, alempi ylemmän esimiehen tai ylempi
alemman näiden vastuualueilla?
Kohdellaanko jotakin/joitakin yhteisistä pelisäännöistä poikkeavasti?
Perustellaanko tämä työhön liittyvillä syillä ?
Yhteistyön organisointi
Työskennelläänkö
hankeryhmissä, tiimeissä tms.?
Millainen autonomia ryhmillä on?
Miten tiimien/ryhmien päätösten toteutumista seurataan?
Mikä on työsuojelun toimintaohjelman keskeinen sisältö ja miten
työsuojelutehtävät ja vastuu on jaettu?
Yhteistyön käytäntö:
Käsitelläänkö syntyvät
ristiriidat?
Miten loukkaukset puretaan ?
Osallistuvatko kaikki ryhmien jäsenet yhteiseen käsittelyyn?
Millainen on yhteinen käsittelytapa (muodollinen / pohtiva /
ratkaisukeskeinen) ?
Onko puhe suoraa ja avointa?
Onko asioita joita on vaikea ottaa käsittelyyn?
Tehtävien organisointi
Miten sopimukset tehdään ja
ehtoihin/tehtäviin perehdytetään?
Ovatko työmenetelmät turvalliset ja terveelliset ?
Onko lähitavoitteet määritelty?
Miten perustehtävän tuki (sisäinen apu ) on järjestetty?
Miten säännöllinen työaika on järjestetty?
Onko ylityö kontrollissa?
Henkilökohtaiset tehtävät
Onko työntekijä selvillä
siitä mitä kaikkea hänen on tehtävä?
Onko tehtäviä joiden merkitystä hän ei ymmärrä?
Onko tehtävien vaativuustaso sopiva?
Ovatko vastuu ja valtuudet selvät ja tasapainossa?
Onko työkuorma sopiva?
Onko työntekijä perehdytetty ammatilliseen työotteeseen ja
ammattimaiseen asiain hoitotapaan ?
Yhteiset pelisäännöt
Onko kirjoitettuja yhteisiä
toimintaohjeita (työjärjestys, työsäännöt tms.) ?
Miten henkilöstö on sitoutettu toimintaohjeisiin ?
Millaisia turvallisuusohjeita?
Onko ennalta sovittuja yhteisiä pelisääntöjä ongelmien käsittelyyn ja
niiden ratkaisuun?
Noudatetaanko käytännössä ohjeita ja
pelisääntöjä?
Millaiset kirjalliset ohjeet
sitovat henkilökohtaista toimintaa
Onko työtapoja jotka poikkeavat kirjoitetuista ohjeista?
Onko ohjeista poikkeamisesta johtunut ristiriitoja/millaisia?
Onko ohjeista poikkeamisesta johtunut terveysriskejä/millaisia ?
|